Auteurs
Heeft u kennis die de moeite waard is om te delen met ons publiek? Dien dan een publicatievoorstel in.
Het uitgeefteam bespreekt uw voorstel en de uitgever laat u weten of er interesse is voor de publicatie. De projectleider van het betreffende uitgeefteam begeleidt u tijdens het schrijfproces. Van haar ontvangt u ook de auteursinstructie en aanleverspecificaties.
Voor en na het verschijnen heeft u contact met de marketeer over de promotie van uw publicatie. Samen zoeken we naar de meest effectieve aanpak voor de doelgroep. Educatieve uitgaven worden in het voorjaar extra onder de aandacht gebracht bij de relevante opleidingen. In overleg maken we aanvullend promotiemateriaal dat u als professional verder kunt verspreiden.
Publicatievoorstel
Een publicatievoorstel met de volgende onderdelen vormt een goede basis voor:
• de uitgeefbeslissing
• het schrijven van het manuscript
• het schrijven van het voorwoord
• de promotie van het boek
Inhoud
Het boek in het kort
1. Titel en ondertitel
2. Beschrijving van de inhoud
3. Hoofdlijnen
4. Voorbeeld hoofdstuk
5. Bijzondere onderdelen
6. Omvang
7. De auteur(s)
1. Titel en ondertitel
Een goede titel is kort, blijft hangen en dekt de lading van het boek. Beide dienen actief het
boek te verkopen en niet alleen beschrijvend te zijn. Bij voorkeur is de titel stimulerend en de
ondertitel informatief.
2. Beschrijving van de inhoud
Beschrijf in twee á drie alinea’s uw boek. Deze beschrijving maakt duidelijk waar het boek over gaat:
• het onderwerp
• de inhoud
• het doel
• benadering van het onderwerp
3. Hoofdlijnen
Geef de hoofdlijnen van het boek weer:
• titels van hoofdstukken
• paragrafen
• een korte omschrijving van de inhoud van de hoofdstukken
4. Voorbeeld hoofdstuk
Sluit een representatief voorbeeldhoofdstuk bij.
5. Bijzondere elementen
Gaat het boek bijzondere onderdelen bevatten, zoals figuren, checklists, kaders, formulieren, of maakt u gebruik van digitale media?
6. Omvang
Hoe omvangrijk is/wordt het manuscript? Het aantal pagina’s kopij bepaalt u door de volgende instellingen te gebruiken:
• anderhalve regelafstand
• Times New Roman 12 pt.
• marge 2 x 2 x 2 x 2 (cm)
Het aantal woorden kunt u bepalen door in Word de volgende stappen te volgen: Klik in de werkbalk op Controleren en klik vervolgens op de optie [Woorden tellen].
7. De auteur(s)
Vertel iets over uzelf.
• sluit een korte biografie bij
• sluit een lijst van eerdere publicaties bij
• hoe zou u uw expertise uitleggen aan potentiële lezers?
• waarom kunnen zij uw boek vertrouwen?
De markt
Waarom is het belangrijk dat uw boek nu op de markt wordt gebracht? Wie zitten er op te
wachten en waarom?
De doelgroep
Hoeveel mensen kopen uw boek en wie zijn dat? Op wie richt het boek zich (de primaire doelgroep) en in
mindere mate wie zitten er in de secundaire doelgroep? Hoe is deze doelgroep te bereiken (bijvoorbeeld tijdschriften, congressen, websites)?
Concurrentie
Met welke boeken gaat uw boek concurreren? Waarin verschilt uw boek van deze boeken?
Wanneer er geen echte concurrent is, welke boeken komen het meest in de buurt?
Verkoop en marketing
Wat zijn de unieke eigenschappen van uw boek. Bijvoorbeeld:
• gebruikte methode/didactische opzet
• casestudies en praktijkvoorbeelden
• inhoudelijke vernieuwing ten opzichte van andere boeken
• aansluiting bij een studieprogramma
• stijl, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid
Beschrijf daarnaast in één zin wat het belangrijkste verkoopargument is van uw boek.
Flaptekst
Een flaptekst dient mensen te verleiden om het boek te kopen en te lezen. Uw concept-flaptekst zal meestal dienen als basis voor de uiteindelijke flaptekst en teksten voor promotiedoeleinden. Een flaptekst beslaat ongeveer 200 woorden en bevat de volgende onderdelen:
• een beschrijving van het onderwerp
• een beschrijving van de methodiek of benadering van het onderwerp
• een beschrijving van de doelgroep
• een introductie van de auteur(s)
Verkoop- en promotiekansen
Hoe kunt u ons helpen bekendheid te geven aan uw boek? Spreekt u voor groepen, schrijft u in
periodieken en heeft u contacten met de media?
Reviewers
Kent u prominenten of personen uit de primaire doelgroep, die u kunt benaderen om uw manuscript te lezen en te beoordelen en eventueel een quote kunnen schrijven op de achterflap?
Planning
Wanneer verwacht u klaar te zijn met het manuscript? Wat is een belangrijke datum om het boek te publiceren (bijvoorbeeld vanwege aanvang cursus)?
U kunt uw publicatievoorstel per e-mail indienen via info@vangorcum.nl