Wat is er mooier dan leren vanuit eigen vragen? Veel bovenbouwleerkrachten nemen dit graag als uitgangspunt voor de leerlingen. Maar hoe organiseer je dit, hoe voldoe je aan de kerndoelen en wat vraagt het van jou als leerkracht?
In dit basisboek geven we een handvat aan leerkrachten die hun onderwijs samen met leerlingen willen opbouwen. Uitgangspunt is daarbij het inrichten van rijke onderzoeksactiviteiten die als context dienen voor leren en ontwikkelen.
De vakken staan niet apart. We zetten in op de bereidheid van leerlingen om vragen te stellen over de wereld, actuele kwesties en ervaringen.
In de onderzoeksactiviteiten die leerlingen ondernemen is aandacht voor vakinhouden in combinatie met vragen van de groep en kwesties uit de echte wereld.
In dit boek staan theoretische onderbouwingen en ook praktische voorbeelden die de uitvoerbaarheid van de onderzoeksactiviteiten vergroten en leiden tot de gewenste leeropbrengsten.
Vakken en vorming in onderzoek is een boek voor alle leerkrachten in de bovenbouw die willen ontwikkelen en innoveren. Het boek is ook geschikt voor studenten van pabo en pedagogiek.
Inleiding
1 Ontwikkelingsgericht Onderwijs in de bovenbouw
1.1 Hip en in de mode
1.1.1 De startactiviteiten
1.1.2 Onderzoek op volle toeren
1.2 Van losse kabels naar rode draad
1.2.1 De sociaal-culturele praktijk
1.2.2 De Zone van Naaste Ontwikkeling
1.2.3 Onderzoek met speelse trekken
1.2.4 Vragen stellen en onderzoeken
1.2.5 De ontwikkeling van onderzoeksactiviteiten
1.3 Kernactiviteiten en onderzoek doen
1.4 Inhouden en perspectieven
1.5 Doelen, leerlijnen en kernconcepten
1.6 De rol van de leerkracht
1.7 De groep en haar omgeving: de onderzoeksgemeenschap
1.8 Samenvatting
2 Thematiseren en onderzoek doen
2.1 Vragen aanboren
2.2 Van onderzoeksvragen naar onderzoeksvaardigheden
2.3 De fasen van thematiseren en de opbouw van onderzoek
2.3.1 Fase 0: de voorbereidingsfase
2.3.2 Fase 1: de oriëntatiefase
2.3.3 Fase 2: de uitvoeringsfase
2.3.4 Fase 3: de afrondingsfase
2.3.5 Fase 4: de evaluatiefase
2.4 Rol van de leerkracht
3 Thematiseren en kennis opbouwen
3.1 Oriëntatie op jezelf en de wereld
3.2 Op ontdekkingsreis in groep 7
3.3 De zaakvakken binnen OGO
3.4 Kennis opbouwen
3.5 In gesprek om kennis uit te wisselen
3.6 Lezen en kennis opbouwen
3.7 Teksten schrijven om kennis vast te houden
3.8 Observeren, registreren en evalueren
4 Organisatie
4.1 Leeromgeving voor thematiseren en onderzoek
4.2 Doelen en groeperen van leerlingen
4.3 Dagelijkse planning en reflectie
4.4 Rooster en activiteiten
5 Invoering
5.1 Motieven
5.2 Wat leerkrachten leren
5.3 Leren en innoveren
Literatuur
Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcum.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.
Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.
Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.
Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.