Ook jij had zo’n docent die haar lessen vulde met anekdotes. Die je met verhalen zijn vak liet beleven. Die je door te vertellen meevoerde naar ver weg en lang geleden. Weet je nog?
In het moderne onderwijs is die aloude lerarenvaardigheid zeldzaam geworden en dat is jammer. Een verteld verhaal is een krachtige, aantrekkelijke en bovenal menselijke manier om informatie over te dragen. Een verhaal beklijft. Samen luisteren schept een band. Niet voor niets herinner je je de lessen van de docent die je inspireerde met mooie verhalen nog zo levendig.
Nu sta je zelf voor de klas in het voortgezet onderwijs als (aankomend) docent. En nu wil jij die docent zijn naar wiens lessen de leerlingen uitkijken. Lessen waarin ze heerlijk kunnen meedrijven op de golven van een goed verteld verhaal en je lesstof op die manier vanzelf opdoen. Vertellen is zo menselijk dat iedereen het kan. Jij ook. Maar vertellen voor de klas vraagt meer van je. In dit boek leer ik je hoe verhalen in elkaar zitten. Ik geef je een heleboel tips om ze goed te vertellen. Ik leg uit hoe verhalen in het menselijk brein werken en hoe je ze kunt inzetten in een didactisch proces.
Dat is een heleboel informatie. Maar het liefst wil ik je laten voelen hoe heerlijk het is als er dertig paar oren wijd open staan en dertig paar ogen naar je kijken om samen met jou een verhaal te beleven. Vertellen is heerlijk. Geniet ervan!
Kijk op www.lerarencampus.nl voor aanvullend materiaal bij dit boek.
Over de auteur
Paul Groos is leraar en verhalenverteller. Of is dat gewoon hetzelfde? Na een studie Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, een studie Keltisch en de lerarenopleiding volgde hij de Nederlandse Vertelacademie en workshops in binnen- en buitenland. Jaarlijks vertelt hij op tientallen scholen in Nederland en Vlaanderen en op vele andere locaties. Hij verzorgt vertelworkshops en -trainingen, vooral voor leerlingen en docenten. Zijn vertelbedrijf heet Tellus Storytelling (www.tellusstorytelling.nl). Daarnaast is hij docent Grieks en Latijn aan het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Hij was tien jaar lang als vakdidacticus Klassieken verbonden aan de Radboud Docenten Academie en geeft daar nog steeds regelmatig trainingen aan aankomende docenten.
Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcum.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.
Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.
Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.
Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.