Dit Handboek jeugdliteratuur is bedoeld voor iedereen die beroepshalve met jeugdliteratuur te maken heeft of te maken krijgt: de (toekomstige) docenten basisonderwijs, hun opleiders, medewerkers van kinderopvangcentra en bibliothecarissen.
In een tijd van ontlezing vraagt iedere leraar zich af hoe je kinderen (weer) aan het lezen kunt krijgen. De vraag is niet alleen hoe je een verandering van de leesattitude van kinderen op gang kunt brengen maar ook hoe je kinderen motiveert om te blijven lezen. Weten waarom je leest, is daarbij een belangrijke ontdekking.
Dit handboek laat zien dat kinderen door literatuurlessen het boek opnieuw kunnen ontdekken en dat zij daarbij indirect of direct ook aan de ontwikkeling van hun literaire competentie werken. De leerlijnen die in dit boek zijn uitgezet, laten het leesproces van kinderen zien van groep 1 tot en met 8. Met de gekozen werkvormen willen de auteurs recht doen aan hun visie op literatuuronderwijs, namelijk: praten over boeken verdiept de leesbeleving en dat motiveert kinderen om meer te lezen. Ze zijn zich daarbij bewust van de verschillen tussen kinderen als het gaat om leeservaring. In het boek is dan ook een onderscheid gemaakt tussen de onervaren lezer, de incidentele lezer en de ervaren lezer.
Voor ieder type lezer is de beginsituatie beschreven en het leesproces dat dit lezende kind doormaakt. In het boek wordt tevens aandacht besteed aan de vaardigheden en kennis die een ‘lees ontwikkelende’ leraar moet hebben of ontwikkelen, wil hij/zij kinderen naar het jeugdboek brengen. Ook bevat het uitgewerkte voorbeeldlessen met lesdoelen, leerinhouden en duidelijke lesopzetten voor alle type lezers.
Over de auteurs
Petra Moolenaar werkt op de Fontys Hogeschool Kind en Educatie, pabo Tilburg en Veghel en voert een continue strijd tegen de ontlezing. Ze gaf meerdere workshops op de conferenties van ‘Het schoolvak Nederlands’. In 2016 introduceerde ze een leerlijn voor het basisonderwijs, in dit boek werkte ze deze leerlijn verder uit.
Tonny Meelis-Voorma was lerarenopleidier en werkte mee aan verschillen boeken over lezen voor het onderwijs. Verder is haar inzet voor lezen terug te zien in aan
verschillende taal-leesprogramma’s van de schooltelevisie zoals ‘De Sprookjeskast’,
‘Ik, Mik Loreland’, ‘De Schatkast’ en ‘De Leesdas’.
Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcum.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.
Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.
Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.
Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.