Werkvormen zijn de bouwstenen van een goede vakdidactiek. Zeker sinds de invoering van het Europees Referentiekader (ERK) is kennis over de taal minder relevant. Het doel is dat de leerling de taal kan gebruiken: hij moet deze zelfstandig kunnen lezen, luisteren, schrijven en spreken. De ervaring leert dat leerlingen die al doende leren, informatie langer en beter onthouden.
Waar vind je als (aankomende) leraar Duits, Engels of Frans de tijd om rustig nieuwe activerende werkvormen te bedenken en deze voor te bereiden? In Vreemdetalenonderwijs geven bieden de auteurs uitgewerkte werkvormen in de context van vakdidactisch denken. Aan de hand van 11 hoofdstukken geven ze niet alleen een overzicht van wat de vakdidactiek tot nu toe bracht, maar vertalen ze ook de belangrijkste punten uit verschillende theorieën naar praktische tips. Na deze ‘basics’ volgt een bouwdoos met allerlei werkvormen die direct toegepast kunnen worden.
In de tweede druk van Vreemdetalenonderwijs geven hebben de auteurs de hoofdstukken op verfrissende wijze up-to-date gebracht. Nieuwe auteurs hebben het oorspronkelijke team auteurs versterkt en hoewel de kern en de doelstellingen van Vreemdetalenonderwijs geven gelijk gebleven zijn, is er veel nieuw materiaal toegevoegd en zijn er een aantal nieuwe werkvormen opgenomen. De ontwikkelingen in de ICT zijn razendsnel gegaan en in plaats van een apart hoofdstuk rond ICT is in deze uitgave gekozen voor het verwerken van ICT in alle hoofdstukken, zowel in de vakdidactische achtergronden als in de tips en de werkvormen.
Deze herziene uitgave geeft de docent in de snel veranderende wereld van het onderwijs nog meer houvast, tips en oriëntatie op de onderwijspraktijk. Met Vreemdetalenonderwijs geven is de docent op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de huidige landelijke curriculumdiscussie én van de resultaten van recent wetenschappelijk onderzoek rondom vakdidactische onderwerpen. Op basis van deze informatie kan de docent onderbouwde keuzes maken voor de in deze uitgave gepresenteerde lesideeën.
Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via Lerarencampus.
Linda Boersma is lerarenopleider voor de taal Engels in het vreemdetalenonderwijs. Matthias Mitzschke was lerarenopleider voor de taal Duits en werkt als auteur en trainer. Met 16 coauteurs uit het vakgebied maakten zij een praktische uitgave waarmee (aankomende) leraren effectief én eigentijds vreemdetalenonderwijs kunnen geven. Het biedt een overzicht over het geheel van het onderwijs in vreemde talen, voor zowel onderbouw als bovenbouw.
Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcum.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.
Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.
Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.
Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.