Als je cultuuronderwijs wilt geven moet je iets weten over cultuur. Cultuur2 biedt daarom een theorie die inzicht geeft in wat cultuur is, welke bouwstenen van cultuur je kunt onderscheiden en hoe die met elkaar samenhangen. Het biedt een fundamenteel denkkader voor cultuuronderwijs waar een gemeenschappelijke taal uit voortvloeit. Deze taal werkt in alle leergebieden. De student krijgt de handvatten aangereikt, die nodig zijn om een visie te ontwikkelen en op stage of school passend cultuuronderwijs te maken. Hoe methodes en materiaal geschikt kunnen worden gemaakt voor cultuuronderwijs in de stageklas bijvoorbeeld..
Omdat cultuuronderwijs leerlingen leert over waarden is er behoefte aan een nieuwe manier van denken over waarden, cultuur en cultuuronderwijs. Binnen de opleiding speelt dit een rol, maar ook wanneer de student zelf voor de klas staat. Daarvoor legt Cultuur2 de basis.
Het boek schrijft inhoud noch didactiek voor, maar laat zien hoe cultuur in elkaar zit en waarom dat zo is. De theorie ‘toepassen’ betekent dat de theoretische kennis in dit boek gebruikt kan worden om cultuuronderwijs te analyseren en het op basis daarvan vorm te geven of aan te passen.
Dit boek kan ook gebruikt worden als naslagwerk waarin je nog eens iets kunt opzoeken en aan je praktijk spiegelen. In een school kan het team dit boek gebruiken om aan samenhangend cultuuronderwijs te werken.
Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via Lerarencampus.
Om het materiaal te kunnen bekijken en gebruiken dien je een (gratis) account op Lerarencampus.nl te hebben of aan te maken.
over de auteurs
Barend van Heusden is hoogleraar Cultuur en Cognitie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tussen 2009 en 2014 leidde hij het onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs.
Astrid Rass is docent aan de masteropleiding Kunsteducatie van ArtEZ en onderwijskundige bij de Vereniging CultuurProfielScholen PO en VO. Tussen 2009
en 2014 was zij vanuit SLO projectleider van het onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs.
Jeroen Tans werkte als onderwijzer in het speciaal basisonderwijs, in het vernieuwingsonderwijs en was docent onderwijskunde aan de pabo.
Hoofdstuk 1
Cultuur, wat is dat?
Hoofdstuk 2
Het cultureel bewustzijn
Hoofdstuk 3
Cultuur in het onderwijs
Hoofdstuk 4
Passend cultuuronderwijs
Hoofdstuk 5
Cultuuronderwijs in samenhang
Hoofdstuk 6
Je doet het niet alleen
Hoofdstuk 7
Cultuuronderwijs evalueren, hoe doen we dat?
Hoofdstuk 8
Slotakkoord
Cultuuronderwijs dat nog komt
Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcum.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.
Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.
Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.
Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.