Met 'Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw' komt de wereld de klas binnen. Een aanbod van betekenisvolle activiteiten en actuele thema's, daar begint het allemaal mee. Wat daar aan te leren valt en hoe daarin steeds wordt gezocht naar het spel als context voor leren en ontwikkelen wordt in inspirerende praktijkverhalen en vanuit de nieuwste ideeën over spel uitgewerkt.
Dit vraagt leraren en pedagogisch medewerkers met oog voor het spel van jonge kinderen en met vaardigheden om daarin een rol te spelen. De ontwikkelingsgerichte pedagogiek-didactiek geeft deze (aankomende) professionals handvatten om dit te doen. De rol die pedagogisch medewerkers en leraren vervullen begint bij het opbouwen van contact en interactie met alle kinderen, en zoeken naar wat kinderen betekenisvol vinden. Ook andere vaardigheden zoals bouwen aan een rijke speelleeromgeving en begeleiden van spel, waarbij het spel van de kinderen blijft, komen aan bod.
Reflecteren op het eigen handelen blijkt de motor voor ontwikkeling van zowel professionals als kinderen. Een boek dat je raakt, inspireert en een leidraad vormt om aan het werk te gaan met spel in het hart en in het handelen.
'Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw' is geschreven door Frea Janssen-Vos, één van de grondleggers van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Deze geheel herziene editie is geschreven door drs. Levineke van der Meer. Zij is specialist Jonge kind en nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Voorwoord
Inleiding
Hoofdstuk 1 Bouwstenen van Basisontwikkeling
Inleiding
1.1 Betekenisvolle activiteiten
1.2 Bemiddelende rol van de volwassene
1.3 Brede ontwikkeling
Samenvatting
Hoofdstuk 2 Thematiseren: spelverhalen verbinden
Inleiding
2.1 Thematiseren: spelverhalen verbinden
2.2 In samenhang: spel, taal en verhaal
2.3 Van manipulerend spel naar rollenspel
2.4 Van manipulerend spel naar constructiespel
2.5 Gesprekken
2.6 Lees-schrijfactiviteiten
2.7 Reken-wiskundeactiviteiten
2.8 Onderzoeksgerichte spelactiviteiten
Hoofdstuk 3 De volwassene is de spil
Inleiding
3.1 Uitgangspunten voor de rol van de volwassene
3.2 Pedagogisch-didactisch handelen
3.3 Ontwerpen en plannen maken
3.4 Handelingsgericht observeren, registreren en evalueren
Hoofdstuk 4 Organisatie en het omgaan met verschillen
Inleiding
4.1 Vanzelfsprekend mee kunnen doen
Hoofdstuk 5 Basisontwikkeling, daar kun je nooit genoeg van krijgen!
Inleiding
5.1 Basisontwikkeling: de start
5.2 Basisontwikkeling: van deze tijd
5.3 Basisontwikkeling: toekomstgericht
Bijlage A De doelen van Basisontwikkeling
Bijlage B De instrumenten van HOREB
Bronverwijzingen en literatuur
Trefwoordenregister
Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcum.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.
Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.
Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.
Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.